Sunday 30 January 2011

Minggu Bahasa Kebangsaan

51 tahun yang lalu, pada tarikh 30 Januari 1960, Pelancaran Minggu Bahasa Kebangsaan yang pertama telah diadakan. Pelancaran ini telah dilakukan oleh Tuan Syed Nasir Ismail selaku Pengerusi Jawatankuasa Pusat Minggu Bahasa Kebangsaan. Pada ketika itu, usaha-usaha menggalakkan penggunaan Bahasa Kebangsaan sentiasa diberi keutamaan. Pada peringkat awal usaha ini telah dijalankan dengan mengadakan Program Minggu Bahasa Kebangsaan.

Minggu Bahasa Kebangsaan ini diadakan bertujuan untuk menggalakkan semua rakyat supaya menggunakan Bahasa Kebangsaan dalam kehidupan seharian, menunjukkan kepada dunia bahawa kita sebagai satu bangsa yang merdeka mempunyai satu bahasa kebangsaan yang difahami oleh seluruh rakyat daripada pelbagai keturunan.

Acara-acara minggu bahasa ini dijalankan dalam dua bentuk, iaitu acara umum yang ditujukan untuk menggalakkan penggunaan bahasa kebangsaan dalam segala lapangan. Yang kedua ialah peraduan-peraduan untuk menimbulkan keinginan menyertai dalam penggunaan dan perkembangan bahasa itu. Pelaksanaan program dijalankan dalam tiga peringkat, iaitu daerah, negeri dan kebangsaan.

Antara cara yang dijalankan, seperti menampal poster, cogan kata, iklan, filem serta mengadakan peraduan seperti syarahan, bahas, melukis poster, mengarang dan sebagainya. Usaha-usaha ini telah mendatangkan kesan yang memberangsangkan.

Sumber : 365 Hari Dalam Sejarah Malaysia - Jilid 1

No comments:

Post a Comment