Thursday 27 January 2011

Bahasa dan Kanak-kanak


Bahasa ialah alat yang digunakan oleh manusia untuk berhubung dengan manusia lain dengan menggunakan bunyi-bunyi yang dikeluarkan oleh alat ujaran yang terdapat dalam tubuh mereka. Bunyi itu tersusun menurut hukum-hukum yang ada dalam sesuatu masyarakat pemakai bahasa tersebut, sehingga dapat melambangkan bukan sahaja buah fikiran yang sudah dan sedang dilahirkan, tetapi juga yang akan dilahirkan... (menulis intro ini teringat pula zaman menuntut ilmu Linguistik dengan Dr. Ton Ibrahim di UM lebih 25 tahun yang lalu...)

Tengah hari tadi, semasa membelek-belek buku di perpustakaan sambil memantau PPS bertugas, terjumpalah sebuah artikel dalam buku "Di Sekitar Persoalan Bahasa Melayu 1957 - 1972", (DBP) iaitu kumpulan karangan daripada Majalah Dewan Bahasa. Artikel tersebut bertajuk 'Bahasa dan Pendidikan Kanak-kanak (Prof Dr. Asmah Haji Omar).

Berikut ialah sedikit petikan daripada artikel tersebut....

Dari saat lahirnya, seseorang bayi itu sudah mengeluarkan bunyi dari mulutnya dalam bentuk tangisan. Ini adalah cara perhubungan antara bayi itu dengan ibunya atau orang-orang di sekitarnya - cara bayi itu menyatakan bahawa dia lapar, sakit, mengantuk dan sebagainya. Walau bagaimanapun, cara ini tidak dikatakan bahasa kerana tidak mempunyai pola yang teratur yang secara berulang dapat menyampaikan fikiran dan perasaan dengan setepat-tepatnya. Seseorang bayi baru boleh menghasilkan dan membezakan satu bunyi ujaran dari bunyi ujaran yang lain dalam hubungan dengan orang lain.

Kalau kita perhatikan perkembangan bahasa pada kanak-kanak, kita dapati bahawa bahasa itu boleh dibahagikan kepada dua jenis :-
1. Bahasa yang bertumpu pada diri sendiri, disebut bahasa egosentris (egocentric language)
2. Bahasa yang ditujukan kepada orang lain, disebut bahasa perhubungan (socialized language)

Dalam melahirkan bahasa jenis pertama itu, iaitu bahasa yang bertumpu pada diri sendiri, seorang kanak-kanak itu sama sekali tidak perlu pada orang di sekitarnya atau pada orang yang mendengarnya. Boleh jadi juga, dia tidak peduli apakah ada orang yang mendengarnya atau tidak. Dia bercakap kepada dirinya sendiri dan dia menghubungkan sesiapa sahaja yang ada berdekatannya dengan apa yang sedang dilakukannya, tetapi orang yang berkenaan itu hanya merupakan penonton. Penonton ini tidak diharapkan atau diminta ikut serta dalam percakapan itu.

Bahasa egosentris ini dilahirkan dengan tiga cara, iaitu :
1. Pengulangan
2. Monolog
3. Monolog tumpuan (dual or collective monologue)
Bahasa egosentris jenis pengulangan ini ialah percakapan kanak-kanak yang diulang terus-menerus.
Pengulangan itu berlaku pada kata atau suku kata, misalnya :
Ida nak mandi, man - man - man - di Ida nak mandi, man - man - man - di
Kanak-kanak itu mengulang tuturnya itu semata-mata kerana keseronokan. Dia tidak mempunyai sebarang maksud untuk menyampaikan fikirannya kepada sesiapa pun.
Sering kali, dia mengulang-ulang tuturnya itu dengan tidak mempunyai sebarang maksud untuk menimbulkan kata-kata yang mempunyai sesuatu makna, misalnya :
Ta - ta - ta - ta
Ini merupakan percakapan kanak-kanak yang sama sekali tidak mempunyai ciri-ciri sosial.

Kadang-kala anak-anak itu bercakap seorang diri, dan seperti yang dikatakan di atas tadi, dia menghubungkan butir percakapannya itu dengan orang yang ada dekatnya, sungguhpun orang itu tidak diajak bercakap dengannya. Percakapan yang semacam inilah yang disebutkan monolog tumpuan.

Dalam bahasa perhubungan, iaitu sosialized speech, kanak-kanak bertukar fikiran dengan orang lain dengan pelbagai cara:
1) Bercerita kepada pendengarnya tentang sesuatu yang boleh menarik minat dan mempengaruhi gerak-geri pendengarnya itu.
2) Bertengkar atau berbahas dengan orang lain.
3) Bekerjasama dengan orang lain untuk mencapai sesuatu tujuan tertentu, misalnya dalam membetulkan permainan dan sebagainya.
4) Mengkritik perbuatan atau kelakuan orang lain. Dalam hal ini kanak-kanak itu memperlihatkan bahawa dia lebih besar dan lebih pandai daripada orang lain.
5) Meniru-niru orang lain, misalnya meniru orang lain bercakap,menangis dan sebagainya.
6) Memerintah, meminta atau mengancam. Dengan salah satu daripada cara-cara ini, kanak-kanak sengaja menimbulkan tindak balas daripada pihak lain.
7) Bertanya. Semua pertanyaan daripada kanak-kanak memelukan jawapan daripada orang lain. Pertanyaan yang seperti ini berlainan dengan pertanyaan daripada orang dewasa yang kadang-kala tidak memerlukan atau mengharapkan jawapan kerana jawapan itu sudah diketahui sendiri oleh orang yang bertanya.
8) Menjawab. Jawapan yang dimaksudkan di sini tidak perlu merupakan jawapan kepada sesuatu pertanyaan, tetapi boleh juga merupakan jawapan kepada sesuatu perintah.

Seperti yang dikatakan terlebih dahulu, bunyi pertama sekali keluar dari mulut manusia ialah tangisan, atau lebih tegas teriakan. Dalam alam haiwan dan alam orang-orang liar, teriakan biasanya diwujudkan bersama-sama dengan perbuatan-perbuatan lain, misalnya teriakan dilahirkan bersama dengan perasaan marah, mengancam dan sebagainya. Bentuk hubungan sosial yang paling tua memperlihatkan bahawa teriakan daripada seorang ketua apabila hendak menyerang musuhnya, difahami oleh pengikut-pengikutnya sebagai isyarat untuk menyerang. Dari situ, timbullah pendapat bahawa kata-kata yang mula-mula sekali dilahirkan oleh alat ujaran manusia ialah kata-kata untuk memerinsah.

Suku kata 'ma' yang diulang menjadi 'mama' yang dalam kebanyakan bahasa bererti 'emak' adalah antara tutur yang paling awal terbit daripada mulut manusia. Bunyi 'm' dihasilkan apabila bibir bawah menyentuh bibir atas, dan 'mama' itu tidak lain daripada bunyi yang dihasilkan apabila seseorang bayi itu terus menerus menghisap sesuatu.

Dengan ini dapat kita tafsirkan bahawa 'mama' pada mulanya ialah teriakan yang diwujudkan apabila bayi menginginkan sesuatu. Kemudian 'mama' ini berubah menjadi perintah yang ditujukan oleh bayi kepada satu-satunya manusia yang paling dekat dengannya dan yang dapat memenuhi keinginannya. Orang inilah yang kemudiannya dikenal oleh bayi itu sebagai 'mama', 'emak', 'mami' dan sebagainya.

Oleh itu, bagi seorang bayi, 'mama' atau 'emak' tidak harus bererti orang yang memeliharanya selama sembilan bulan di dalam kandungan dan kemudian melahirkannya, tetapi 'mama' atau 'emak' ialah orang yang sentiasa berada di sampingnya dan memenuhi kehendaknya sewaktu-waktu. Itulah sebabnya, kita dapati anak-anak angkat atau anak-anak yang dititip kepada orang lain untuk beberapa waktu dengan mudah sahaja memanggil orang yang memeliharanya itu 'emak', 'mama', dan sebagainya.

No comments:

Post a Comment